<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://dka.oszk.hu/030300/030368</URLOfDoc> 
	<Filename>wikizz.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://dka.oszk.hu/030300/030368/wikizz_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>Wikizz velünk!</MainTitle>
	<UniformTitle>Wikizz velünk!</UniformTitle>
</DKAtitle>
<other_title>
	<OtherTitle>Kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban</OtherTitle> 
	<TitleRefinement>alcím</TitleRefinement>
</other_title>
<creator> 
	<RoleOfCreator>létrehozó</RoleOfCreator> 
	<CreatorFamilyName>Sutka</CreatorFamilyName> 
        <CreatorGivenName>Irén</CreatorGivenName> 
        <CreatorInvert>N</CreatorInvert>
</creator>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2014-09-18</PdateChar>
        <Pdate>2014-09-18</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>létrehozva</Pevent>
        <PdateChar>2010</PdateChar>
        <Pdate>0000-00-00</Pdate>
</date>
<type>
        <NameOfType>prezentáció</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Prezentáció</NameOfCollection>
</subcollection>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Könyvtártudomány - prezentáció</NameOfCollection>
</subcollection>
<source>
        <NameOfSource>SlideShare</NameOfSource>
        <URLOfSource>http://www.slideshare.net/inczi/projetkadatlap-itf-2010-sutka-iren</URLOfSource>
</source>
<rights>
        <CCCode>Attribution-NonCommercial 2.5</CCCode>
</rights>
<topic>
        <Topic>Számítástechnika, hálózatok</Topic>
        <Subtopic>Internet használat</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Számítástechnika, hálózatok</Topic>
        <Subtopic>Ipartörténet</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Pedagógia, nevelés</Topic>
        <Subtopic>Informatika az oktatásban</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>internet</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>tanulás</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>weblap</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>hardver</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>szoftver</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>portál</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<description>
        <Caption>Sutka Irén ITF 2010-re készített projektje: Wikizz velünk!</Caption>
        <OCRText>Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Tantárgy: Kémia
Életkor, szint: 15 év/9. évfolyam
Cél: Tanulókísérletek elvégzése a sav-bázis reakciók témakörében (kémhatás- vizsgálat többféle indikátorral), majd a látottak megjelenítése, kérdések megfogalmazása a Tudod-e, hogy? wikiben.
Szoftverek: MediaWiki, böngészőprogram, interaktív tábla drivere és szoftvere, szavazórendszer drivere és szoftvere, képnézegető szoftver
Leírás: A Tudod-e, hogy? kérdezz-felelek wikit azzal a céllal hoztam létre, hogy lehetőséget biztosítson bármely iskola érdeklődő pedagógusai 
számára tanulóik tetszőleges témában, rugalmas keretek között megvalósuló kollaboratív tudásépítésére. A kipróbálást kémia tantárgy keretében végeztem el, de a módszer tantárgyfüggetlen, sőt tanórán kívül is alkalmazható.
Szerző: Sutka Irén Szegedi Gazdasági Középiskola Vasvári Pál Tagintézménye http://www.vasvari.hu
Miért éppen wiki?
A wiki filozófiája A lapok létrehozásának és javításának gyorsasága, egyszerűsége a wiki technológia egyik legfontosabb jellemzője. 
A wikik inkább könnyítik a hibák javítását, mintsem hogy megnehezítsék az elkövetésüket. A wiki nyújtotta lehetőségek Lehetővé teszi, hogy a szerkesztők (általános esetben bárki) a laphoz új tartalmakat adjanak, vagy azon tartalmat módosítsanak. Folyamatos párbeszéd biztosítása az olvasók és a szerkesztők számára (vitalap fül = discussion). Minden mentéshez tartozik egy link, dátummal, időponttal, a szerkesztő nevével vagy IP-címével. Így könnyen követhető, ki milyen tartalmat adott hozzá, milyen változtatást végzett, szükség esetén bármelyik állapot egy kattintással visszaállítható (laptörténet fül = history)
Íme a mi wikink!
A wikizés praktikus módja a csoportonként eltérő kísérletek többi csoportnak történő bemutatásának. 
Az általános kémián belül a sav-bázis reakciók témakörét választottam a módszer kipróbálására.
Munkaforma: kooperatív csoportmunka
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban Szakmai, oktatási, tanulási helyzet Iskolánkban a kémiát csak 1 évig, heti 2 órában tanulják a diákok. 
Nem érettségiznek belőle, ezért nehéz érdeklődésüket felkelteni és fenntartani. A wikiben történő megjelenítést elsősorban tanulókísérleti, 
illetve ismétlő-rendszerező órákon javaslom alkalmazni.
A tanóra két fő részből áll:
Leírás alapján kísérletek elvégzése, szöveges és képes/mozgóképes dokumentálása, értelmezése a sav-bázis reakciók témakörben.
A kísérletek megjelenítése a Tudod-e, hogy? kérdezz-felelek wikiben illusztrált szócikk formájában. 
(A wiki használatának alapjait a tanulók előzetesen elsajátíthatják, ez nem igényel 1-2 szakköri vagy informatika óránál többet. 
A wikiben elérhető Szerkesztői kisokos nemcsak az előzetes ismeretszerzés, hanem a szerkesztési munka közben is segítséget nyújt a kezdő felhasználóknak.)
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Hatékonyság és komplexitás
Az IKT eszközök használata és a többirányú tevékenység összefogása révén jelentős motivációs hatással bír, megköveteli és biztosítja a diákok aktív részvételét a munkában. Az elkészített produktumok értékelésével fejleszthető a kritikai (és önkritikai!) érzék, a mások munkájának megbecsülése és értékelése (kapcsolat a szociális kompetenciákkal).
A tudásbázis-építés izgalmas alternatívaként szolgálhat a számítógép/Internet-használat öncélú formáival szemben, miközben a tanulók szinte észrevétlenül jutnak új ismeretek birtokába.
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban Továbbfejlesztési lehetőségek A természettudományos témák jelenlegi túlsúlyát 
a többi műveltségterület pedagógusainak bevonásával kell ellensúlyoznunk. Több mentortanár összehangolt munkája szükséges a kontrollált, színvonalas működéshez. 
A kipróbálás tapasztalatainak függvényében a www.tudodehogy.hu országos tudásbázissá válhat. Széleskörű használata esetén érdemes a nyelvi korlátokon átlépni, azaz idegen nyelv(ek)re (angol, német stb.) lefordítani egyes tartalmakat .
Technikai háttér
A tanóra megtartásához olyan tanteremre van szükség (ideális esetben természettudományos szaktanteremre), amelyben az asztalok csoportmunkához átrendezhetők.
4 fős csoportokat kialakítva minden csoportnak 2 (hordozható) számítógépre van szüksége, ezek az asztal egyik oldalán, míg a kísérleti eszközök a másik részén helyezhetők el, így az IKT-eszközök biztonságosan működtethetők. Az óra elején és végén használandó szavazóegységek a közbülső időben a padban, vagy a számítógépek között helyezhetők el, erre minden tanulónak szüksége van.
Az elkészült wiki-szócikkek bemutatására nem nélkülözhetetlen ugyan, de legideálisabb az interaktív tábla.
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
A wikizés látható eredménye
Hardver eszközök
tanári számítógép
tanulói számítógépek (4 fős csoportonként 2 db)
szélessávú internetkapcsolat
projektor
interaktív tábla (Cleverboard3)
válaszadó rendszer (Cleverclick2)
digitális fényképezőgép, esetleg kamerás mobiltelefon vagy webkamera (4 fős csoportonként 1 db)
Szoftver eszközök
Saját készítésű wiki weboldal: http://www.tudodehogy.hu
A tanári számítógépen: CleverBoard3 driver, CleverClick2 driver, Lynx4 szoftver az interaktív táblához, WordWall2 szoftver a szavazórendszerhez, Internet Explorer 8
A tanulói számítógépeken: Internet Explorer 8, képnézegető szoftver
Egyéb eszközök : kísérleti eszközök és vegyszerek
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Tananyag
http://www.tudodehogy.hu saját készítésű wiki weboldal
Az interaktív tábla Lynx4 szoftverével előre elkészített 2 diát tartalmazó interaktív feladatot az óra eleji ismétlésnél használtuk.
A válaszadórendszer WordWall2 szoftverével előre elkészített kérdéssor segítségével mértem fel az óra elején a tanulók előzetes, majd az óra végén a megszerzett tudását.
Segédanyagok
A csoporttagok teendőit és a kísérletek leírását tartalmazó, valamint a tapasztalatok írásos rögzítésére szolgáló nyomtatott feladatlap 
(Word dokumentum, csoportonként eltérő). A nyomtatott formájú feladatlapok helyettesíthetők Google dokumentumokkal.
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Tananyagok interaktív táblára és válaszadó rendszerre
Segédanyagok - feladatlapok csoportszerepekkel
Linkek
Saját készítésű wiki weboldal: http://www.tudodehogy.hu
Szakmai blogom a témáról: http://blog.sulinet.hu/tudodehogy
Dorner Helga (2007): Kollaboratív tudásépítés számítógéppel segített tanulási környezetben - a tudásépítő interakciók elemzése, 
Multimédia az oktatásban konferencia, http://www.bmf.hu/conferences/multimedia2007/55_DornerHelga.pdf
Fehér Péter (2001): Konstruktív pedagógiai kísérletek és számítógéppel segített tanulás http://edutech.elte.hu/multiped/szst_01/szst_01.pdf
Hunya Márta: Kollaboratív oktatási környezetek: http://edutech.elte.hu/multiped/szst_09/szst_09.pdf
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Az első szaktanári visszajelzések (IKT Műhely 2010, Eger)
A Wikit én is szívesen kipróbálnám a tanítványaimmal.
A WIKI rendszert eddig nem ismertem, ezt biztos, hogy ki fogom próbálni, ugyanis nagyon motiválja a gyerekeket, ha bármilyen terméket készíthetnek, s ezt be is mutathatják, továbbadhatják. Továbbá bármikor bővíthetők az anyagok, otthonról előhívhatók, a többi csoport számára is használhatók. A feladatok a gyerekek saját tapasztalatára épültek, fontos szerephez jutott a megfigyelés, megértés és az alkalmazás.
A wiki szemléletű új generáció a megoldás!</OCRText>
        <LanguageOfDocument>magyar</LanguageOfDocument>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>Sutka Irén: Wikizz velünk! : Kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://dka.oszk.hu/html/kepoldal/index.phtml?id=30361</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>PowerPoint prezentáció</FormatName>
        <PageNumber>16</PageNumber>
        <NoteOfTechnology>Microsoft Office PowerPoint 2003</NoteOfTechnology>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>770x576</MaxImageSize>
        <FinestResolution>72</FinestResolution>
        <ColorOfImage>színes</ColorOfImage>
        <CompressionQuality>közepesen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Nagy Erzsébet</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>