D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : farkasreti_peery_p.jpg B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/021000/021091/farkasreti_peery_p_kiskep.jpg F ő c í m : Németh Antal és Peéry Piri B e s o r o l á s i c í m : Németh Antal és Peéry Piri S z e r e p : fényképész B e s o r o l á s i n é v : Varga U t ó n é v : József I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2010-12-10 A t í p u s n e v e : fénykép A t í p u s n e v e : szobor M e g n e v e z é s : Varga József fotói M e g n e v e z é s : Farkasréti temető T í p u s : szobor M e g n e v e z é s : Dr. Varga József honlapja M e g j e g y z é s : Az alkotótól. T é m a k ö r : Képzőművészet, vizuális művészetek A l t é m a k ö r : Szobrászat, kerámiaművészet T é m a k ö r : Család, társas kapcsolatok A l t é m a k ö r : Halál T é m a k ö r : Képzőművészet, vizuális művészetek A l t é m a k ö r : Építőművészet T é m a k ö r : Történelem, helytörténet A l t é m a k ö r : Genealógia, családtörténet T é m a k ö r : Film, színház, előadóművészet A l t é m a k ö r : Film- és színháztörténet T á r g y s z ó : síremlék M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : temető M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : sírfelirat M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : szobor M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : Peéry Piri (1904-1962) M i n ő s í t ő : személynév
L E Í R Á S K é p a l á í r á s : Farkasréti temető: 1-2-352 I s m e r t e t ő s z ö v e g : Németh Antal dr. rendező, színházigazgató, színháztörténeti író. A budapesti, majd a berlini egyetemen irodalmat és művészettörténetet tanult. 1928-ban és 1931-ben Berlinben, ill. Bécsben, Münchenben, Párizsban és Kölnben színháztudományi tanulmányokat folytatott. 1928-ban bekapcsolódott az Országos Kamara Színház munkájába. A Színpadművészeti Stúdió egyik alapítója volt (1928). Jaschik Álmos iparművészeti iskolájában díszlettörténetet és díszlettervezést oktatott. 1929-1931 között a szegedi színház rendezője volt. 1929-ben Szegeden színpadművészeti kiállítást rendezett. 1934-ben részt vett a római színházi kongresszuson. 1935-ben a rádió drámai osztályának élére került, majd a debreceni egyetem hívta meg magántanárnak. 1935-től 1944-ig a Nemzeti Színházat vezette. 1944-ben rendezői tanfolyamot indított. Többször rendezett külföldön is. Noha a népbíróság igazolta, csak 1956-tól dolgozhatott színházban. Addig magántanítványai voltak. 1950-től a népművelési Intézetben a bábjáték elméletével és történetével foglalkozott. 1956-57-ben a kaposvári Csiky Gergely, 1957-1959 között a kecskeméti Katona József, 1959-1965 között a Pécsi Nemzeti Színházban volt rend. 1965-től, nyugdíjazásától az OSZK Színháztörténeti Osztályán dolgozott. Németh Antal megújította a Nemzeti Színház műsorát és játékstílusát. Fiatal magyar drámaírókat mutatott be, a magyar és világirodalom klasszikusait korszerű rendezésű, új szcenikai megoldásokat hozó előadásokkal népszerűsítette. Németh Antal rendezéseit gondosan elkészített rendezőpéldány vezette, sokszor játékmester bevonásával folytak a próbák. Németh Antal a kortárs európai színházi törekvések eredményeit jó érzékkel egyesítette a magyar színészközpontú színjátszó hagyományokkal. Németh Antal színháztörténészként is jelentőset alkotott, a szerkesztésében megjelenő Színészeti Lexikon (1930) az egyetemes színháztörténet enciklopédiája. Rendezett hagyatéka jelentős értéket képvisel.
(Forrás: Magyar Színházművészeti Lexikon) I s m e r t e t ő s z ö v e g : Peéry Piri (Mersich Piroska) színésznő. A kereskedelmi iskola után 1922-ben Rákosi Szidi növendéke lett. Egy év után a Várszínházhoz szerződött. 1924-ben férjhez ment Dr. Németh Antalhoz és három évig nem szerződött sehová. 1927-ben Alapi Nándor Országos Kamara Színházának lett tagja. 1928-tól 1931-ig Szegeden játszott, majd 1932-ben a Kamara, 1933-ban a Belvárosi és 1933-36-ban a Vígszínház tagja volt. 1937-ben ismét a Belvárosi Színház, majd 1938-ban a Művész és a Royal Színház, 1939-ben a Magyar, 1940-ben a Víg- és a Madách Színház, valamint 1941-1942 között az Új Magyar Színházban játszott. 1948-49-ben a Művész Színház és a Kis Kamara, 1951-től az Ifjúsági, Petőfi, majd Jókai Színház tagja volt. Betegsége miatt vonult vissza a színpadtól. Tehetsége a modern, társadalmi művekben érvényesült. Szenvedélyes alakításai miatt a 30-as években a "modern Jászai"-ként emlegették. Írt regényt és hangjátékot, színművet fordított magyarra.
(Forrás: Magyar Színházművészeti Lexikon) K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Mérei Adolf A f o r m á t u m n e v e : JPEG képállomány M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 1600x1200 pixel S z í n : színes L e g j o b b s z í n m é l y s é g : 24 BPP T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Kekk Adrienn |