<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://dka.oszk.hu/036500/036559</URLOfDoc> 
	<Filename>1895_Oldal_133_a.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://dka.oszk.hu/036500/036559/1895_Oldal_133_a_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>Új óriás híd New-Yorkban</MainTitle>
	<UniformTitle>Új óriás híd New-Yorkban</UniformTitle>
</DKAtitle>
<contributor_corp>
        <RoleOfContributorCorp>digitalizálta</RoleOfContributorCorp>
        <ContributorCorpName>Arcanum Adatbázis Kft.</ContributorCorpName>
        <PlaceOfContributorCorp>Budapest</PlaceOfContributorCorp>
        <CountryOfContributorCorp>Magyarország</CountryOfContributorCorp>
</contributor_corp>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2012-06-12</PdateChar>
        <Pdate>2012-06-12</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>digitalizálva</Pevent>
        <PdateChar>2008-09-01</PdateChar>
        <Pdate>2008-09-01</Pdate>
</date>
<type>
        <NameOfType>grafika</NameOfType>
        <NameOfType>újságrészlet</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Vasárnapi Ujság</NameOfCollection>
</subcollection>
<original_document>
        <OriginalTitle>Vasárnapi Ujság</OriginalTitle>
        <OriginalAttendance>42. évf. 16. sz. (1895. április 21.)</OriginalAttendance>
        <OriginalType>hetilap</OriginalType>
</original_document>
<source>
        <NameOfSource>OSZK EPA</NameOfSource>
        <URLOfSource>http://epa.oszk.hu/00000/00030/02146/pdf/</URLOfSource>
</source>
<topic>
        <Topic>Képzőművészet, vizuális művészetek</Topic>
        <Subtopic>Építőművészet</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Építészet, építőipar</Topic>
        <Subtopic>Magasépítés</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Történelem, helytörténet</Topic>
        <Subtopic>Helytörténet, helyismeret</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>hídépítés</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>látkép</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>közúti híd</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<coverage>
        <CoverageKeyword>New York</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<description>
        <Caption>Új óriás híd New-Yorkban.</Caption>
        <Description>New-Yorkban egy új óriás híd tervét állapították meg, mely az East River (keleti folyó) fölött fog átvezetni a Manhattan szigetről, New-York város egy része területéről a szárazra. Az általában kitünőnek tartott terv megvalósításával az Egyesült-Államok hadügyminiszterének az ellenvetései miatt késtek, mert a katonai szempontokat ottan is oly nagy figyelemre méltatják, mint akár Európában. Végre minden akadály elháríttatván, most már hozzálátnak a megépítéshez. A híd tervezője Jakobs mérnök, ki a közlekedés minden módjára és szükségére tekintettel volt. Az 1700 láb hosszúra és a közép vízszin fölött 135 láb magasra számított híd öt nyilású lesz oly formán, hogy a folyó két partján építendő hatalmas hídfőktől befelé két-két óriási gránit hidláb lesz állítva, két kisebb nyílást fogván közre, míg a két láb-pár közén az igen tágas középső, vagyis ötödik nyílás lesz. A hídnak azért szükség oly igen magasnak lennie, hogy egyrészről a legnagyobb tengeri hajók is kényelmesen eljárhassanak alatta bármilyen vízállásnál, más részről, hogy a New-Yorkban úgy nevezett "levegői", vagyis a házak tetején vezető vasútvonalak egyenesen ráfuthassanak a híd sínjeire. A hid testét hullámosan készített vas-rács alkotmány fogja tartani. A szélességben is rendkívüli hídon hét útpálya lesz: négy vaspálya, egy tágas szekérút, és két téres gyalogjáró, ellátva a közlekedés gyorsaságának és biztosságának minden eszközével s biztosítékával. Az aczélból és gránitból készítendő roppant építményt 1897 tavaszára már el akarják készítni. Az építés költségei Jakobs mérnök számításai szerint nyolcz millió dollárra fognak rúgni. Ha ez a merész terv megvalósul, Amerika ismét gazdagabb lesz egy műszaki csodával. (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1895. április 21.)</Description>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>The new bridge over the East river at Blackwell's island, New York</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://archive.org/details/scientific-american-1895-02-23</URLOfRelation>
</relation>
<relation>
        <NameOfRelation>Wikipedia: Ed Koch Queensboro Bridge</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://en.wikipedia.org/wiki/Ed_Koch_Queensboro_Bridge</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>JPEG képállomány</FormatName>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>1132x794</MaxImageSize>
        <FinestResolution>200</FinestResolution>
        <ColorOfImage>szürke</ColorOfImage>
        <MaxColorDepth>24</MaxColorDepth>
        <CompressionQuality>erősen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Laskay Gabriella</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>